USA presidendivalimised

Bernie Sandersil on minu meelest üsna reaalne võimalus saada USA järgmiseks presidendiks. 10 aastat tagasi ma oleksin tõenäoliselt öelnud, et USA on liiga konservatiivne, et tugevalt establishmenti vastase sõnumiga presidendivalimistel edu saavutada. Kaks täna avaldatud küsitlust väidavad, et Hillary Clintoni edu Bernie Sandersi ees on statistilise vea piires ja seda mitte New Hampshire’s, vaid terves USA-s. New Hampshire’s on Bernie selgelt Hillary’st üle.

Kui mõned kuud tagasi veel paljud ameeriklased polnud tuttavad tema nimega, siis nüüd võib öelda, et Bernie Sanders on poliitilises kõrgliigas.  Ma ise loodan, et see on alles algus ja eelvalimiste nn momentum on tähtis (Iowa ja New Hampshire).

Kui vabariiklastest rääkida, siis tundub, et seekord on nad arengupeetusega kandidaadid välja pannud ja mina ise välistaksin, et sealt võib järgmine president tulla. Hillary on establishment, ilmselt võimekas ja kogemustega, aga establishment.

Bernie Sanders juhib tähelepanu majandusele ja see tundub resoneerivat Ameerikas. Ta väldib valimiskampaanias täielikult defitsiitide teemat. Mina ei ole valimiskampaaniaid teinud, samuti puuduvad mul teadmised selle kohta, et mis edu toob, aga arvan, et monetaaroperatsioonidest rääkimine vist mitte  :)   Kui ma loen tema programmi, siis minu meelest tahab ta massiivseid defitsiite, aga jälle, see on puhtalt minu arvamus, kuskil ta nii öelnud pole.

Peavoolu meedias levivad jutud, et ta palkaks Paul Krugmani enda majandusnõunikuks. Need ilmselt on pärit varasemast ajast, me teame, kelle ta palkas enda majandusnõunikuks. Samuti on Paul Krugman Sandersi vastane selle kampaania ajal olnud, ta on ju estasblishment, uhked tiitlid kaitsta ja puha.

Läheb põnevaks. USA ei ole Kreeka või Poola, mida ülejäänud maailm saaks noomida.

Ja universaalse arstiabi küsimus pole mingisugune naljateema, et äkki laiskadel pole seda ja USA süsteem saab väga hästi hakkama muidu. Ma mäletan, et USA-s elades olin asunud töötama uuel töökohal ja esimesed kolm kuud sul pole kindlustust siis. Sattusin mootorratta õnnetusse ja murdsin rangluu. Kuna see ei ole eluohtlik vigastus, siis seda ei ravita, kui sul raha maksta pole.  Õnneks juhtus nii, et firma maksis kinni selle operatsiooni, aga tegi seda omast heast tahtest. Kas selliseid inimesi on USA-s,  kes käivad ringi katkiste rangluudega?  Mina olen selliseid kohanud, nad ei ole invaliidid, kes oma eluga hakkama ei saa, aga see segab neid terve ülejäänud elu. Kui universaalse arstiabi pooldaja on sotsialist, siis mina olen seda uhkusega.

Paljud arvavad millegipärast, et on ok olla rassist, kui sa oled valgete vastu või on ok olla seksist, kui sa oled naiste poolt ja meeste vastu. Albright ja Clinton ei häbene seda avalikult eksponeerida.

About Kristjan

Defitsiidi terrorismi vastase pataljoni eriüksuslane (finantsignorantsuse vastu võitlemise osakond). Treening: MMT, postkeinsism, Tartu Ülikool Majandusteadus
This entry was posted in English, Estonian. Bookmark the permalink.

USA presidendivalimised on saanud 2 vastust

  1. mihkel ütles:

    Kui ta on kuulanud vähegi oma nõunikku proua Keltonit, siis jagab Bernie kindlasti ka üht-teist MMT paradigmast. Defitsiitide teemat on ta ilmselt vältinud sellega kaasneva ~mütoloogia tõttu. Samas on Sanders “kuidas me xyz eest maksame?” küsimustele vastamiseks välja käinud oma maksustamiskava – ilmselt on ka see üks meetod, et mitte defitsiitidest otse rääkima hakata.

    Nagu postituse lõpuvideo näitab, siis kandidaadi sugu on paraku oluline. Õnneks on mingi tõenäosus (ja ma vähemalt loodan, et nii lähebki), et Bernie asepresidendikandidaadina tuleb välja senaator Elizabeth Warren, kes on väga tark ja mõjukas.. ja juhtumisi ka naissoost, sest nähtavasti ka sellest on saanud argument.

    • Kristjan ütles:

      Eks see ole emotsionaalne teema. Oli Obamaga ka, sest mustad rääkisid aastaid, et mitte kunagi ei saa Ameerika endale musta presidenti. Nüüd kuulsin ühte kampaanitegijat rääkimas, et eelmise Hillary kampaania ajal rääkis ta 93 aastase naisega, kes oli Hillary pooldaja ja lootis näha, et Ameerika saab naispresidendi. Ütles, et too naine on nüüd tõenäoliselt surnud.

      Mulle endale ka istub Warren. Bernie on öelnud pidevalt, et üksi ta valitsema ei kavatse hakata ja ei suuda ka. Ta kritiseeris just Obamat selles suhtes, et kui too võitis, siis ütles toetajatele aitäh ja läks üksi edasi. Bernie ütles, et tema nii ei tee.

      Arvan, et defitsiitide teemal kutsub ta eksperte rääkima 🙂 , ta nagu ei saa ka päris hästi ise, sest ta on ise väitnud minevikus, et defitsiit ja võlg on suur probleem.

Lisa kommentaar

